CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 11 May 2009

khasiat madu lebah

Antara makanan halal lai berkhasiat yang perlu di utamakan oleh manusia pada hari ini ialah madu lebah. Ia mengandungi penawar yang bermanfaat bagi kesihatan manusia. Sepertimana yang di jelaskan oleh Allah didalam surah an-Nahl ayat 69.

Madu lebah adalah nectar yang pekat dan merupakan makanan asas bagi lebah dewasa. Madu lebah yang di campurkan dengan debuna atau pollen menjadi makanan asas bagi lebah di peringkat larva. Ia mengandungi gula asli, glukosa dan fruktosa yang mudah di hadam. Apabila ia di campurkan dengan sedikit air, ia menyerap masuk ke dalam darah dalam masa tujuk minit dan dapat di manfaatkan sepenuhnya oleh otak. Madu lebah juga mengandungi vitamin B1, B2, B3, B5, B6 dan C di samping pelbagai jenis zat logam seperti magnesium, kalium (potassium), kalsium, natrium (sodium) klorin, belerang dan zat besi.

Kajian sains mendapati madu lebah kaya dengan bahan antioksidan. Antioksidan berfungsi menghalang bahan-bahan radikal bebas atau free radicals daripada bertindak ke atas sel-sel badan. Radikal bebas ini apabila di biarkan akan bertindak keatas sel-sel sehingga akhirnya melemahkan badan dan sebahagian dariada sel-sel itu boleh bertukar menjadi kanser. Di samping itu, antioksidan juga berfungsi memerbaiki sel-sel bahan yang rosak. Antara antioksidan yang terdapat di dalam madu lebah ialah flavonoid.

Madu lebah sesuai bagi ahli-ahli sukan. Kajian yan dilakukan oleh ahli-ahli sains di Universiti Memis di Tennessee atas sembilan orang pelumba basikal yang di berikan madu lebah mendapati tenaga kayuhan mereka meningkat sebanyak 6 %. Di samping itu ujian darah yang ke atas 39 ahli angkat berat yang di berikan madu lebah menunjukkan, kadar hormon cortisol yang biasanya meninkat apabila otot-otot menghadapi tekanan yang berlebihan, berada pada tahap yang rendah dan keadaan ini meningkatkan lagi daya kekuatan otot. Penemuan ini membuktikan, madu lebah adalah sumber asli yang baik bag semua orang, termasuk ahli-ahli sukan. Hal ini di laorkan dalam artikel honey for the fast track oleh British Honey Importers and Packers Association (BHIPA).

No comments:

Post a Comment